Gister vroeg een opdrachtgever mij: ‘Wat is dat dan precies ‘oplossingsgericht leidinggeven’?
Enthousiast vertelde ik hem over mijn opleiding hierin en de training die ik recent ontwikkeld heb voor leidinggevende in een projectorganisatie.
Het is eigenlijk niets nieuws, oplossingsgericht werken bestaat al 30 jaar. Er is inmiddels veel bewijs dat de methode zeer effectief voor mensen in een veranderingstraject. Maar diegene die mij kennen weten dat dat voor mij niet doorslaggevend is. Ik vind het met name een fijne en resultaatgerichte manier van werken. Dat komt omdat de vragen toekomstgericht zijn. Je kijkt als het ware naar wat er al goed gaat met de medewerker en hoe hij ervoor kan gaan zorgen dat dit vaker voorkomt.
Een belangrijk aspect is bv dat de leidinggevende het niet hoeft te begrijpen. Sterker nog hoe minder hij ervan snapt hoe beter zijn/haar vragen zullen zijn. Hierdoor wordt de medewerker uitgenodigd om zijn situatie en mogelijkheden verder te onderzoeken. Ze zoeken samen naar positieve doelen, creatieve oplossingen en benoemen kleine stappen in de goede richting. Met als doel het vergroten van het vertrouwen in het eigen ‘kunnen’.
Nog een voordeel van oplossingsgericht leidinggeven vind ik dat de relatie tussen medewerker en leidinggevende ‘zuiver’ blijft.
Voor een leidinggevende is het niet relevant te weten welke problemen de medewerker heeft. Door oplossingsgerichte gespreksvoering blijft de focus op de toekomst en de aanwezige hulpbronnen van de medewerker zelf. Leidinggevende en medewerker werken samen aan oplossingen en beïnvloeden elkaar wederzijds. Overzichtelijk, positief en resultaatgericht. Wil je meer weten over oplossingsgericht werken of een keer een oplossingsgerichte coach sessie ervaren? Bel me gerust voor een afspraak. Ik deel mijn kennis en ervaring graag met je.